Methodieken

De belangrijkste methodieken die wij gebruiken zijn:

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve therapie gaat vooral uit van de invloed van het denken op het gevoelsleven en het doen. Wie belangrijke zaken en gebeurtenissen in zijn leven gewoonlijk vanuit een negatief standpunt beziet, wordt makkelijker angstig, somber of geïrriteerd, met alle negatieve gedragingen tot gevolg.

lees meer

EMDR

EMDR(Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is een therapie wanneer je last blijft houden van de gevolgen van traumatische ervaringen. Dit kan zijn een schokkende ervaring, zoals een verkeersongeval of een geweldsmisdrijf. Maar ook voor andere ervaringen die veel invloed hebben gehad op je ontwikkeling zoals pesterijen of krenkingen in de jeugd, kan de methode gebruikt worden.

lees meer

ACT

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy, een nieuwe vorm van Gedragstherapie. Binnen ACT leren cliënten om het zinloze gevecht met vervelende gedachten, emoties en lichamelijke sensaties te staken. Hierdoor zijn cliënten in staat om hun aandacht te richten op de dingen die ze werkelijk belangrijk vinden in het leven (waarden). De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaat van een vitaal en waardevol leven.

lees meer

Mindfulness

Velen van ons zijn geneigd om veelal vanuit de automatische piloot te leven. Mindfulness is het tegenovergestelde van de 'automatische piloot'. Belangrijke aspecten zijn: niet oordelen, niet streven, opnieuw beginnen, geduld hebben, vertrouwen, accepteren en loslaten. Belangrijk is om de vaardigheid te vergroten om met een vriendelijke, open en zorgzame aandacht in het hier en nu te kunnen blijven. Dit brengt ons uiteindelijk meer bij onszelf en maakt ons vaak effectiever in onze reacties.

lees meer

 

 

 


 

Laatste Nieuws

Positieve gezondheid
Lees meer
Nieuwe collega Ronald Walboomers
Lees meer
Wat gebeurt er in je hoofd bij een burn out?
Lees meer

Voor het nieuwsoverzicht klik hier