ACT

Psychologische Flexibiliteit

De focus van ACT ligt op het vergroten van de psychologische flexibiliteit. Deze is gestoeld op zes kernprocessen: Mindfulness, Acceptatie, Zelf als context, Defusie, Waarden en Toegewijde actie. In het kort betekenen deze technieken:

  • Acceptatie: Het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden.
  • Defusie: Loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel zullen raken.
  • Zelf als Context: Een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren.
  • Hier en Nu: In contact komen met het hier en nu.
  • Waarden: Ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.
  • Toegewijd Handelen: Dingen gaan ondernemen op basis van je waarden.

Gezamenlijk zorgen de oefeningen en metaforen uit deze zes zuilen voor meer psychologische flexibiliteit. Hierdoor kun je beter omgaan met de grillen van het leven, en zul je sneller geneigd zijn om de dingen te doen die echt belangrijk voor je zijn. ACT zorgt voor een vrolijke, speelse levenshouding, waarbij alle angst en pijn die inherent is aan het leven op de koop toe wordt genomen.

Bovenstaand ziet u het ACT-model weergegeven; het ACT-hexaflex. Het ACT-hexaflex illustreert mooi hoe alle ACT-processen met elkaar in verband staan en samen psychologische flexibiliteit vormen.

Een veelgebruikte metafoor bij ACT is de busmetafoor. Een filmpje is te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=OqqsK_7Pm38

 

 


 

Laatste Nieuws

Positieve gezondheid
Lees meer
Nieuwe collega Ronald Walboomers
Lees meer
Wat gebeurt er in je hoofd bij een burn out?
Lees meer

Voor het nieuwsoverzicht klik hier